Tal com es recull al mòdul 2 de l'assignatura, crec que les noves tecnologies m'han ajudat a assolir un aprenentatge significatiu dels continguts treballats.
El fet d'haver de realitzar un mapa conceptual per tal de relacionar els conceptes més importants i haver d'establir relacions entre ells m'ha permès ordenar mentalment tota la informació que ja tenia (coneixements previs) i acomodar i assimilar la informació nova per tal de construir xarxes més completes i més complexes.
Així, he pogut comparar les meves teories ingènues respecte les noves tecnologies i la seva relació amb la Ciència, la Societat i l'Educació amb el que és veritablement un coneixement científic. Evidentment, en aquesta tasca, les aportacions al debat dels meus companys i companyes m'han ajudat a establir relacions més profundes entre conceptes que anteriorment, com es reflexa en el primer mapa conceptual que vaig realitzar, no coneixia tant.
Com també es recull al mòdul 1, el fet d'haver de diferenciar bé cada concepte m'ha costat un poc. De vegades utilitzem les paraules sense arribar primer a un consens sobre el seu significat. De fet també, al construir-se el coneixement a través d'intercanvis socials, aquests significats van canviant contínuament i cada un els fa seus d’una manera diferent depenent del context.
Respecte a l'elaboració d'aquesta PAC, dir que ha estat un procés laboriós, moltes vegades atabalant, ja que ha suposat moltes hores de feina tant off-line com on-line, i amb les màquines ja se sap, ajuden però també de vegades, per no saber utilitzar-les al 100% fan que un es perdi entre tanta informació. El fet d'experimentar totes aquestes coses també m'ha permès un aprenentatge significatiu, ja que molts dels aspectes tractats als mòduls els he pogut vivenciar de tal manera que no m'ha quedat més remei que aprendre, construint un significat a partir de teoria i pràctica, aprofitant al màxim també les possibilitats d'un aprenentatge cooperatiu.
En llegir el primer article, vaig adonar-me que la TE està fonamentada en una sèrie de teories que ens permeten entendre el per què de la seva importància. Per sort, em va tocar posicionar-me al bàndol sociodeterminista, amb el qual m'he sentit identificada, encara que com alguna companya va dir al debat, el fet que m'hagués tocat estar a l'altre bàndol potser m'hauria possibilitat aprofundir més en cada concepte, per tal d'haver pogut defensar una postura amb la qual no hi estava gens d'acord. La comparació entre dues postures tan extremes permet així entendre el moviment CTS i veure com no es poden separar els aspectes que marquen el desenvolupament general de la societat, de la tecnologia i en conseqüència, de l'educació.
En un principi, pensava que la relació que s’establia entre progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social. A l’avaluació inicial ja vaig assenyalar que la relació entre aquests elements és recíproca: el coneixement tecnològic i científic determina el progrés econòmic i social (encara que no sempre el garanteix) i al mateix temps, a mesura que una societat avança aquest coneixement es va ampliant, encara que no arribi a tothom, que seria l’ideal.
Tot coneixement científic neix al si d’un determinat entorn social, així que res no en garantitza la neutralitat.
També vaig dir que estava (i hi continuo estant) totalment d’acord amb l’ús de les TIC sempre que se’n faci un bon ús d’elles. Hi ha molts més recursos que s’han de continuar utilitzant i que crec que mai no desapareixeran per molt que avancin les noves tecnologies.
Potser els canvis accelerats fan que ens adonem del pes que tenen les Noves Tecnologies dins la societat actual. Amb el Debat també ha quedat clar el que es mouen els grups socials arrel de les comunicacions que s’estableixen entre els seus membres a través de les xarxes socials. A través d’aquestes xarxes molts ens informem del que passa arreu del món.
Respecte al concepte de TE, he pogut ampliar el meu coneixement sobre ell: en què consisteix, en què es fonamenta, etc. De fet, he pogut comprovar que en sabia molt poc. A la banda esquerra del mapa conceptual es veu que la TE suposa moltes més coses de les que pensava: dissenyar, analitzar, aplicar i avaluar.
Per concloure aquest informe puc dir que hem d’aprofitar els recursos per construir coneixement, apropant-los als alumnes de manera que el resultat esdevendria un aprenentatge realment significatiu.
Les persones desenvolupem les nostres idees a partir dels nostres coneixements previs, que hem anat adquirint al llarg de la nostra experiència dins un context determinat, i aquest coneixements previs determinaran els posteriors coneixements i aprenentatges. Al mateix temps, el context ens donarà unes eines, uns recursos, que ens ajudaran a explicar i donar sentit a aquestes idees. La TE enriquirà aquests recursos, i juntament amb el bon ús que se’n faci d’ells i amb la colaboració dels altres, aconseguirem millorar processos i productes. Els professors haurem de continuar formant-nos de manera permanent, per transmetre als nostres alumnes amb el nostre exemple la competència d’aprendre a aprendre.

